Kategoriat
kirkon toiminta

Kesällä myös kirkko kohti normaalia

Kirkko on kevään ajan, kuten moni muukin palvelu toiminut lähinnä virtuaalisesti. Jumalanpalveluksia on voinut seurata netistä suorana, ja henkilökohtaista tukea on saanut chatin, puhelinpalvelun ja Palveleva Netti/Palveleva Kirje viestijärjestelmän kautta.

Vaikka digitaalisiin palveluihin on panostettu, ne eivät tietenkään koskaan täysin korvaa fyysistä läsnäoloa yhdessä muun seurakunnan kanssa.

Nyt kesän tullen tilanne alkaa normalisoitumaan, tosin tiettyjä rajoituksia on jatkossakin. Jumalanpalveluksiin pääsee Taipaleen seurakunnassa sunnuntaina 7.6. Henkilömäärää on rajattu 200 seurakuntalaiseen. Ehtoollista vietetään hygieniamääräyksiä noudattaen, ja tästä ohjeistetaan paikan päällä.

Yleinen 1.6. alkaen voimassaoleva yleisötapahtumia koskeva rajoitus on 500 henkilöä, mutta tässä on paikallisesti ja tapauskohtaisesti harkittava tilojen riittävyyttä. Turvaväliä tulisi olla 1-2 metriä.

Rippikoulut ja konfirmaatiot toteutuvat, tosin osittain poikkeusjärjestelyin. Myös pienimuotoiset kirkkokonsertit ja vastaavat tapahtumat palaavat kalenteriin.

Aivan normaalia kesää tästä ei tule, myöskään kirkon ja hengellisten yhteisöjen kannalta. Yleisötapahtumista suurin, vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen järjestämä Suviseurat päätettiin perua jo huhtikuussa.

Reisjärvelle olisi odotettu jopa 80000 kävijää, joten turvallinen toteutus olisi mahdotonta. Seuroja siis vietetään etänä radion ja netin välityksellä.

Varmasti myös yksityistilaisuudet, etenkin tietysti kesähäät ovat tänä vuonna pienimuotoisempia tai lykätty myöhemmäksi.